Department of Psychology of Turin - Italy
Department
History
About us
Resources
Publications

People
Full Professors
Associate Professors
Assistant Professors

Research
Research Groups
Laboratories

Teaching
Ph.D. Courses

Faculty
Faculty of Psychology
Specialization Courses
Polo Nettuno
Library

Research Centres
Center for Cognitive Science


Life-span developmental psychology

Referent
Angelica Arace


Description
The group researches into the framework of Developmental Psychology, with particular interest in Life-Span Developmental Psychology approach, understood as theoretical trend and research's strategy for studying psychogical processes and phenomena in all the life span.
This framework is not limited at the study of infancy and adolescence, but extends the research also to adult and elderly age. Psychological development is considered into an interdisciplinary context. In such framework, the themes concerning developmental tasks, protective/risk factors, identity re-construction processes have great importance.
Attachment place processes in the life span are also studied, by referring to both social and physical dimension of context, as regards to individual developmental tasks and needs.


Main research themes
1 - Life skills, coping's strategies and self-efficacy in the life-span critical transitions
2 - Transition to parenthood: parenting and developmental tasks
3 - Attachment relationships and identity construction in normative and at risk development pathways
4 - Social development and emotional adjustment in foreign children and adolescents
5 - Autobiographical memory, place attachment and place identity in the life span


Teachers and Researchers
Angelica Arace
Donatella Scarzello


Partners
Tilde Giani Gallino
Giorgia Micene


Main publications
Arace A. (2007), "I legami personali con i luoghi: processi identitari e dinamiche affettive", in T. Giani Gallino, Luoghi di attaccamento. Processi affettivi, memoria e identitÓ ambientale, Raffaello Cortina, Milano, pp. 97-130.

Arace A. (2006), Attaccamenti, separazioni, perdite. Eventi critici nello sviluppo del SÚ e dei legami familiari, Unicopli, Milano.

Arace A. (2006), "Il lavoro clinico con bambini vittime di violenze in famiglia: alcune riflessioni", in L. Pati (a cura di), Infanzia violata e solidarietÓ sociale, I.S.U. UniversitÓ Cattolica, Milano, pp. 43-56.

Arace A. (2006), "La relazione di attaccamento nella prima infanzia: dimensioni universali e culturali", Rassegna, EtÓ Evolutiva, 83, pp. 102-114.

Arace A. (2004), "Educare alle emozioni: prospettive evolutive e dimensione relazionale dello sviluppo emotivo", in A. Iannaccone, C. Longobardi (a cura di), Lineamenti di psicologia scolastica. Percorsi educativi dalla prescuola alla scuola dell'obbligo, Franco Angeli, Milano, pp. 98-110.

Scarzello D., Occelli C. (2007), "Andare in un luogo lontano da casa per studiare: identitÓ e attaccamento ai luoghi in studenti residenti nei collegi universitari nazionali", in T. Giani Gallino, Luoghi di attaccamento. IdentitÓ ambientale, processi affettivi e memoria, Raffaello Cortina, Milano, pp. 131-178.

Scarzello D. (2006) "Il concetto di malattia in etÓ pediatrica e i fattori stressanti dell'ospedalizzazione" e "Il dolore fisico nell'esperienza infantile: implicazioni psicologiche", in R. Del Nord (a cura di), Lo stress ambientale nel progetto dell'ospedale pediatrico. Indirizzi tecnici e suggestioni architettoniche, Motta, Milano.

Scarzello D. (2005), "Autoefficacia e strategie di coping in un campione di futuri educatori", Psicologia dell'Educazione e della Formazione, 1, pp. 109-121.

Scarzello D. (2004), "Educazione alla salute e promozione del benessere nella scuola", in Iannacone A., Longobardi C. (a cura di), Lineamenti di Psicologia Scolastica. Percorsi educativi dalla prescuola alla scuola dell'obbligo, Angeli, Milano, pp. 156-174.

Scarzello D., Micene G. (2004), Genitori di fronte alla disabilitÓ: percorsi narrativi e di adattamento, Psichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, 3, pp. 403-414.




Web site path

:: Department >
:: Research Groups >

:: Back

Research Groups

:: Well Being, Health and ...
:: Relational Competence ...
:: Neuropsychology
:: Applied Psychology and ...
:: Clinical Psychology
:: Life-span developmental ...
:: Emotion Psychology
:: Developmental and educational ...
:: Dynamic Psychology
:: Juridical and criminal research
:: Social Psychology
:: Development of Intersubjectivity



:: Italian version

Last update
June 14, 2007





Home page :: History :: About us :: Resources :: Publications :: Full Professors :: Associate Professors :: Assistant Professors ::    Research   Groups     ::    Laboratories     ::     Ph.D.  Courses